1953 Deel uit het Persbericht De Telegraaf 17 januari 1953 (Delpher Kranten Archief)
VERASSINGEN BIJ ARTI
Opmerkelijk is eveneens, dat de opmarcherende en niet tegen te houden “moderne kunst" ook in de zalen van Arti doordrong niet de „abstracties" getitelde houtplastieken van Hans Ittmann, waarin de sculptuur soms meer de kunst van de holten dan van de verhevenheden is. Een paar dubbelfiguren" noemde hij composities.
Als de 91 genummerde fraaie groep van een amoureus paar meer “realistisch" herkenbaar was, zou er wellicht een Ittmann schandaal en een “politionele actie" volgen. De „”halfabstracte" kunst veroorlooft vrijheden, die de meer leesbare realistische niet zo nemen kan!
In een staand figuurtje met „veel te kleine" kop en borsten, haatte hii de spieren, die in de tubevormige armen en benen onderdrukt zijn.
Ittmann toont verder een paar kleurige terracotta's, o.a. een vaas in de vorm van de halve figuur van een mens. Dat is weer eens wat anders dan de mensen in de vorm van een vaas. K. MEHAUS