http://searchassets.nai.nl/image/CIS/pdf/KARS_pll.pdf
Inventaris van
C.J.F. Karsten -1979
Op 24 januari 1955 werd in Fodor te Amsterdam een feestelijke oprichtingsbijeenkomst gehouden van een groep kunstenaars, die zich als de Liga Nieuw Beelden presenteerde.
De liga was in haar idealistisch streven een typisch na-oorlogse organisatie. Een voornamedoelstelling van de Liga was de verwerkelijking van de eenheid tussen kunst en leven.De kunstenaars dienden van hun ivoren toren af te dalen om samen te kunnen werken met dearchitect, de industrieel, de wetenschapper, enzovoorts.
Op die manier zou de kunst niet meerals een geïsoleerd fenomeen blijven bestaan, maar geïntegreerd worden in het maatschappelijkleven.In de Liga zouden de - tot voor die tijd - gescheiden werkende kunstenaars met elkaar icontact worden gebracht om gezamenlijk activiteiten te ondernemen.
'Het Bauhaus en De Stijlwerden daarbij als inspirerende voorbeelden beschouwd (de naam "Nieuw beelden" verwijst naar het nieuwe beelden van De Sijl).
De Liga kende een groot aantal leden, meer en minder actieven, die bijna alle kunstsectorenvertegenwoordigden. Vooral in organisatorisch opzicht was Charles Karsten de motor van hetgeheel. Hij was ook één van de initiatiefnemers tot de oprichting van de Liga Nieuw Beelden.W. Crouwel, G. Gerrits, H. Ittmann, W. Kersten, J. Neumann, A. Volten, H. van Kruiningen,J. Ongenae waren de andere actieve leden van het eerste uur. Zij waren de ondertekenaarsvan het beginmanifest. In de loop der tijd lieten ook H. Hartsuyker, N. Tummers, W. Strijbosch, P. Sprangers, K. Keus, F. Hunziker, Constant, Th. Bennes, A. Alberts en A. Hinvloed gelden.
De Liga was op verscheidene gebieden actief. Zij organiseerde zowel thematische tentoonstelwaarin het idee van integratie tot uitdrukking werd gebracht, als eenvoudige "salons",waar de leden de gelegenheid kregen hun werk te exposeren.
Er werden ook lezingen en excursiers georganiseerd, waar men de mogelijkheid kreeg kenniste nemen van de ideeën die de Liga aanhing. Daarnaast begaf de Liga Nieuw Beelden zich op kunstpolitiek terrein: vertegenwoordigers van de Liga namen zitting in verschillende plaatselijkeen landelijke adviesraden om een kunstbeleid te bevorderen waarin de integratiegedachte vande Liga zou worden verwezenlijkt. Zo heeft de Liga zich o.a. sterk gemaakt voor de
percentageregelingen en memoranda opgesteld om kunstenaars in te schakelen bij devormgeving van de openbare ruimten zoals parken en plantsoenen, dat wat we tegenwoordigomgevingsvormgeving noemen.
Door de jaren heen is de Liga altijd het toneel geweest van controversen, wat niet verwonderlijkmag heten gezien de belangentegenstellingen tussen de vertegenwoordigers van deverschillende kunstdisciplines.
In 1960 veranderde de vereniging Liga Nieuw Beelden, mede onder invloed van deze tegenstellingen, in de Stichting Nieuw Beelden. De stichtingsvorm gaf meer daadkracht aan hetbestuur omdat de tot medewerkers geworden leden hun stemrecht verloren.
Eind 1968 stierf de Stichting Nieuw Beelden een zachte dood. In een brief aan debestuursleden verzekerde Karsten echter: "Individueel blijven we doorvechten, maar als groepbrengen we het niet meer op, reden waarom wij ons wensen terug te trekken in de hoop en deverwachting dat de jongeren met andere middelen noodzakelijke herstructurering verder zullenweten door te voeren.
Als afscheid werd er een eindmanifest uitgebracht, waarvan de laatste dramatische zinnenluidden: "Het nieuwe beelden sterft nimmer. Daarom sterft de Liga Nieuw Beelden".